cover CMT

Interviuri pe facebook: dialog cu un sociolog

Nu l-am văzut în viaţa mea pe interlocutorul de azi. Am schimbat câteva replici pe facebook, ne-am mai salutat din când în când, dar nici asta prea apăsat. Am citit un dialog pe care l-a avut cu Cătălin Tibori şi care a fost publicat în VORBA de la Orăştie. Călin Moldovan-Teselios este „la bază” sociolog. După ce am încercat de vreo două ori să ne sincronizăm în vederea dialogului, am reuşit abia a treia oară să stăm la poveşti. Aşa se spune în Ardeal, în Regat se spune altfel, să vorbim, să stăm de vorbă. Aici, statul la poveşti, induce şi descrie în acelaşi timp o anume apropiere sufletească între vorbitori. Deci…

Dan Terteci

Bună ziua.

Calin Moldovan-Teselios

Buna ziua.

Dan Terteci

Ca să nu avem vorbe la proces, te rog să foloseşti diacritice, dacă este posibil, iar răspunsurile să fie într-o singur calup, astfel încât să nu ne intersectăm ideile.

Calin Moldovan-Teselios

Bine, așa am să fac.

Dan Terteci

‘trăiţi, şefu’!

Calin Moldovan-Teselios

E expresia pe care o iubesc cel mai puțin. Îmi aduce aminte de Gara de Nord, taximetriști și de incursiunile mele în Capitală.

Dan Terteci

Asta era şi ideea. Sunt mitic. Ai prejudecăţi?

Calin Moldovan-Teselios

Bucureștiul e un oraș periculos de seducător, din care cauză îl vizitez mereu pe repede înainte.

Nu am prejudecăți. Am, în schimb, o soție din Pitești.

Dan Terteci

Ai circumstanţe atenuante. Sărutări de mâini doamnei.

Calin Moldovan-Teselios

Mulțumesc! Și le întorc doamnei tale!

Dan Terteci

Iubire şi sens. De astea îi este omului modern foame. Cel puţin aşa spunea Steinhardt. Ce părere ai?

Calin Moldovan-Teselios

Eu cred că de iubire le-a fost și le va fi foame tuturor oamenilor. N-or să se sature de ea. Cu sensul, lucrurile pot fi mai nuanțate. Sensul devine necesar atunci când alternativele depășesc pragul unei simple alegeri. Ori, pentru omul modern, sensul înseamnă un șir de alegeri.

Dan Terteci

Alegem şi să iubim sau nu!?

Calin Moldovan-Teselios

Puse una lângă alta, iubirea și sensul par ușor nepotrivite, oximoronice. Dar asta doar la o privire superficială. Că, chipurile, iubim cu inima și cautăm sau dăm sens cu spiritul. Și iubirea, ca și sensul, se bazează pe toată ființa, ca întreg. Mai mult, se bazează pe cel puțin două ființe, deci capătă și un sens plural, social.

Dacă alegem să iubim? Nu cred. Dacă suntem aleși să fim iubiți, poate.

Dan Terteci

D-aia spuneam să furnizezi răspunsul într-un singur calup, să nu fragmentăm răspunsurile de întrebările mele puse prea grabnic.

Calin Moldovan-Teselios

Mă voi strădui.

Dan Terteci

E un paradox, e drept că poate să fie o percepţie de-a mea eronată, că oamenii clamează iubirea în timp ce în aer se văd pumni încleştaţi.

Calin Moldovan-Teselios

Da, în numele iubirii se pot comite și crime. Se pot rosti blesteme. Se pot rupe alte iubiri. Dar cred că aici iubirea e mai degrabă un pretext, o umbrelă, decât o cauză. Și poate că ar trebui să ne întoarcem la greci (mereu e vorba despre greci!:)) și să privim iubirea din mai multe unghiuri.

Dan Terteci

Iubesc, deci ucid!?

Calin Moldovan-Teselios

Până la urmă, iubirea de care vorbim e pământeană, nu e o stare extraterestră, de excepționalitate. E un sentiment amestecat cu sânge, cu țărână, cu sudoare, cu tot ce ne definește ca oameni.

Dacă ar vorbi statisticianul din mine, iubind, ucizi multe alte iubiri potențiale.

Dan Terteci

Ce ne adună laolaltă, dorinţa de a lupta împotriva unui pericol comun sau dorinţa de a construi un bine comun!?

Calin Moldovan-Teselios

Amândouă. Fără un pericol comun, nu putem construi filosofia binelui comun. Iar binele comun, fără un dușman, nu e decât începutul însingurării. E în egală măsură important să ne construim dușmanul, la fel cum ne căutăm aproapele, prietenul, aliatul.

N-o spun eu! Au spus-o alții și o spun mereu alții, ceea ce îi dă o valoare universală.

Dan Terteci

Înţeleg că nu putem valida binele fără prezenţa răului!? Dar răul nu înseamnă absenţa binelui?

Calin Moldovan-Teselios

Cu toate astea, binele comun zidește altfel în comunitate decât o face pericolul.

Nu, există stări absolute, de numai rău sau numai bine. Binele și răul sunt prezente mereu împreună.

Dan Terteci

Se validează reciproc.

Calin Moldovan-Teselios

Se validează, se potențează reciproc. Dezechilibrul care se poate naște duce la stări de alienare, dar nu putem să excludem niciodată nici binele, nici răul. Uite, nu mai departe de zilele noastre sau de locurile noastre, ce a născut (și, din păcate, încă naște) răul sub forma războiului sau terorismului: o coeziune socială fantastică (vezi SUA, după 11 septembrie sau Franța, recent).

Dan Terteci

Absolut.

Cum se vede lumea prin ochii sociologului, este dezorientată? Mie mi se pare că se află în căutare de noi repere cu mâinile goale, abandonându-le pe cele vechi prea degrabă.

Calin Moldovan-Teselios

Da, ne întoarcem iar la alegeri. Ca validarea unei opțiuni, indiferent de ce natură. Societatea, pe de-o parte, are parte de o abundență de repere, de opțiuni, de alternative. I se deschid permanent zeci, sute de uși. Le-ar încerca pe toate. Pe de altă parte, ne-am obișnuit să consumăm repere, să le ardem repede și trecem la altele. E un comportament compulsiv, care înlocuiește plăcerea cunoașterii cu cea a posesiei. Ne place să posedăm mai mult, decât să cunoaștem, să explorăm.

În tot contextul acesta, nici iubirii nu îi e atât de ușor.

Dan Terteci

Da. Discriminăm binele? Te rog să îmi permiţi să formulez premisa discuţiei. Dacă în cazul unor evenimente cu impact negativ mediatizarea se face rapid, nu acelaşi lucru se întâmplă când suntem martorii unor întâmplări pozitive. Reacţiile majoritare sunt de genul „dacă faci ceva bun nu trebuie să ştie nimeni”, „dacă ai făcut bine, nu trebuie să aştepţi nimic în schimb”. De ce răul trebuie să fie notoriu, iar binele nu!?

Calin Moldovan-Teselios

Aici, un rol major îl au gatekeeper-ii. Sau cei care decid ce iese sau nu pe poarta unității (media). Da, teama, răul, moartea fac audiență. Binele, starea de normalitate, plictisește. Ei, dar toate astea se petrec într-un context anume. Al distanței pe care media o creează între cititor, lector, spectator și realitate. Moartea e interesantă când se petrece departe. Când se petrece pe strada ta, nu mai ai deloc sentimentul unui spectacol. Ești, mai degrabă, unul dintre actori. Pe de altă parte, binele, ca orizont, poate crea o ușoară stare de angoasă, de depărtare față de modelul prescris. Binele exemplar ne face să ne vedem mai puțin buni, în timp ce răul, în formele lui extreme, ne dă sentimentul că încă ne putem salva.

Dan Terteci

Suntem. totuşi, mai buni decât atât.

Calin Moldovan-Teselios

Sau mai putem fi salvați.

Dan Terteci

Avea dreptate Motru în „Psihologia poporului român” când spunea că noi, românii, ne ghidonăm vieţile după „gura lumii”?

Calin Moldovan-Teselios

Studiile de psihologie națională sunt destul de contestate şi mai puțin dezvoltate într-o lume globală, care adoptă diverse valori, comportamente. Nu deschid aici o paranteză. Lucrarea lui Rădulescu-Motru e valoroasă ca metodă. Dar nu cred că ne viețile noastre sunt totalmente inspirate din surse exogene. Desigur, ca orice națiune măruntă, ne-am căutat mereu un soare, un far pe care l-am adoptat. Dar n-am făcut din asta o permanență. Culmea, nouă străinii ne-au redat pofta de a ne ghidona după noi înșine.

Dan Terteci

Mimetismul social este o realitate preponderentă?

Calin Moldovan-Teselios

E o realitate. În mod cert. Uneori, ne modelăm sinele pe un schelet comun, comunitar de exemplu, devenind în multe privințe asemenea celor de lângă noi. Desigur, ca orice concept social, el poate fi exploatat, poate fi valorificat sau, din contră, poate fi estompat, atunci când devine expresia unui comportament neadecvat. Eu l-aș pune în primul rând alături de ceea ce s-ar numi o resurecție comunitară, naștere a unui spirit comunitar, de apartenență la un grup de apropiați, cu interese comune și care acționează în virtutea unui bine comun.

Dan Terteci

Am şi eu o curiozitate. Cum se face că un popor format din „oameni buni, cinstiţi şi harnici” pare să fie condus de „oameni mai puţin buni, necinstiţi şi aparent leneşi”. Dacă e aşa, înseamnă că poporul, baza care generează vârfurile, nu este cum se laudă sau că plebea e naivă şi minţită!?

Calin Moldovan-Teselios

Nu știu dacă e mințită mai mult decât se minte pe sine uneori. Nu suntem mai buni, mai cinstiți sau mai harnici decât alții. Și nu suntem conduși numai de corupți sau leneși. Uneori ne e mai comod să punem toată responsabilitatea pe umerii politicienilor și să îi învinovățim pentru toate relele ce ni se întâmplă. Pe de altă parte, politicienii ne-au arătat că pun mai mereu semnul egal între a gestiona puterea și a căuta interese proprii sau de grup.

Dan Terteci

Păi, aici e problema. Ei sunt, cel puţin teoretic, exponenţii bazei sociale, a celei căreia îi cere să-i valideze. Ridicându-se astfel de atitudini, comportamente şi mentalităţi nu ar trebui să reflectăm mai adânc la ceea ce spuneam mai sus!?

Calin Moldovan-Teselios

În mare, sunt adeptul unei reformări a clasei politice printr-o liberalizare, prin ridicarea unor obstacole din calea asocierii politice. Dar asta nu rezolvă decât parțial o schimbare în bine. Ea trebuie urmată și de o reformă „din interior” a clasei politice, debarasarea de practici de reproducere a sistemului prin criterii exclusiv bazate pe loialitate. Noi suntem și victimele unui mod mai tradiționalist de abordare a ceea ce se numește reproducerea clasei politice. Plecăm de la o singură valoare, cea a încrederii, a apartenenței la un cerc de încredere, indiferent dacă ești sau nu pregătit, capabil, performant. Yesmanii si cei care cară servietele politicienilor de azi sunt politicienii de mâine. In condițiile astea, ei duc mai departe tot bagajul de strategii de supraviețuire în jungla politică: teama de asumare a responsabilității, urmărirea de interese înguste, corupție.

Dan Terteci

Condamnarea unei categorii, în cazul de faţă fiind vorba despre politicieni, ca fiind musai imorală, cu practici ilegale, nu duce la descurajarea celor cinstiţi care se mai află pe acolo sau a acelora care ar putea să vină cu un suflu nou în politică?

Calin Moldovan-Teselios

Ba da. Nici eu nu îi pot condamna pe toți, nu sunt toți la fel. Dar ei ar trebui să reacționeze, să încerce să spargă oglinda mincinoasă care li se pune în față și să încerce să se schimbe, să provoace o schimbare. Nu m-aș iluziona că putem schimba totul dintr-o dată. Dar, dacă nu începem de undeva, lucrurile nu se schimbă de la sine.

Dan Terteci

Simptomatologia o regăsim şi în alte domenii. Medicii care sunt cinstiţi nu protestează împotriva colegilor hoţi, farmaciştii oneşti nu iau atitudine împotriva celor care trafichează medicamentele bolnavilor în mod ilegal şi tot aşa. Apar reacţii de indignare când sunt mediatizate sau anchetate cazurile acestea.

Calin Moldovan-Teselios

M-a surprins ieri, un mesaj al unei foste tenismene, adresat unui fost tenisman, care a făcut un denunț împotriva unui fost politician.”Vei rămâne în istorie ca turnător!”. Cum adică, noi care vrem ca adevărul să ne mângâie frunțile, ne indignăm față de cel care îl rostește? Ce facem, adoptăm toți Omerta și ne facem semne cu degetele? Vezi, și Famiglia e tot o formă de abordare tradițională a relațiilor sociale. Iar tăcerea e codul suprem, care ne garantează tuturor liniștea. Desigur, până când spargem un geam de la alt bloc.

Dan Terteci

Ai atins un punct nevralgic. Dorim onestitate, dar să nu înceapă cu noi, dorim spirit civic, dar îi privim ca turnători pe ceri care sesizează ilegalităţi. Ne învârtim în cerc. Suduielile par să fie leacul împotriva nebuniei generale.

Calin Moldovan-Teselios

Așa e, și, din păcate, e așa încă din școală. Puțini apreciază curajul de a spune adevărul. Apreciem curajul de a trece prin foc și a salva vieți, de a resuscita oameni în colaps, dar nu apreciem pe cel care se ridică uneori și împotriva sieși pentru a spune ceea ce poate nu ne place să auzim. Adevărul poate deveni o povară dacă lăsăm minciună după minciună să ne jaloneze viața.

Dan Terteci

Pe de altă parte avem, trebuie să recunoaştem şi o aplecare către delaţiunea nefondată. Sau nu!?…

Calin Moldovan-Teselios

Această aplecare poate fi ușor corectată, amendată prin norme, prin legislație. Până la urmă, adevărul ne interesează, nu aparența lui.

Dan Terteci

Hai, că până acum furăm deştepţi. Tu ai geantă?

Calin Moldovan-Teselios

Am.

Dan Terteci

Te rog să o răstorni, să faci poză conţinutului şi să ne spui de ce ai fiecare lucru de acolo cu tine.

Şi poza să ne parvină, desigur.

Calin Moldovan-Teselios

🙂 Bine. dar sa stii ca laptop-ul il tratez cu blandete.geanta CMT

Dan Terteci

Chiar te rog. E musai să gătăm interviul.

Calin Moldovan-Teselios

Asta e continutul: una bucata geanta luata la promotie, in OMV, una bucata laptop Dell, prieten nedespartit, una bucata stick memory USB 8 Gb, una bucata stick internet mobil Digi, ‘jdemii de ustensile de scris, desi scriu din ce in ce mai rar, si un caiet si un cablu de date.

Dan Terteci

Dă-le încolo de diacritice, că aşa mă enervează!… J

Calin Moldovan-Teselios

Ooo, și pe mine!

Dan Terteci

Ce făcuşi dă valăntainsdei?

Calin Moldovan-Teselios

Muncii…

Dan Terteci

Foarte bine. Cineva trebuie să muncească în ţara asta.

Calin Moldovan-Teselios

Da, dar nu tot aceiaşi. Asta ca să mă dau și modest.

Dan Terteci

Logic. Ce titlu ai pune interviului de faţă?

Calin Moldovan-Teselios

Acesta nu este un interviu de V-day! Glumesc. Nu mă pricep la titluri… 50 thoughts of Calin. 😛

Dan Terteci

Bine că E unii deştepţi.

Calin Moldovan-Teselios

Bine ca e! Daca erea proști, nu erea bine…

Dan Terteci

Îţi multţumesc frumos şi te rog să ne spui două chestiuni. De ce ai acceptat interviul şi un mesaj de final să revenim cândva la un altul. La un alt interviu.
Calin Moldovan-Teselios

Dane, pentru mine a fost mai degrabă un dialog cu un prieten. Ți-am spus că apreciez ceea ce faci la Deva, cu premianții fără premii, așa că ia tot acest interviu ca pe un premiu pe care îl meriți.

Oricând avem timp, si tu si eu, ne putem auzi pe orice temă mă pricep.

Dan Terteci

Te salut cu drag, mai ales că m-ai făcut să roşesc acum pe final.

Calin Moldovan-Teselios

Noah, nu-i rău! Week-end fain şi V-day fain, dacă serveşti!

Dan Terteci

Mulţumesc, nu.